MARIANNE HURUM Maleri og skulptur // 16. februar – 2. juni 2019

MARIANNE HURUM Maleri og skulptur // 16. februar – 2. juni 2019

Våren 2019 viser Lillehammer Kunstmuseum en utstilling med kunstner Marianne Hurum (f. 1978). Utstillingen er laget og spesialtilpasset museets store sal.

Lillehammer Kunstmuseum er stolte av å presentere den hittil største soloutstillingen av Marianne Hurum. Hurum har gjennom en årrekke markert seg som en nyskapende maler som går i bresjen for samtidsmaleriets utvikling. Til utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum har hun laget nye malerier, en frise og en gruppe aluminiumsskulpturer spesielt til kunstmuseets store hovedsal.

Maleriene hennes er komposisjoner som svinger og snor seg mellom representasjon og abstrakt visualitet, og gjør bruk av sterke farger og figurer som for eksempel krabben, klokken, sløyfen og bokstaven V. Formene fungerer nærmest som maskiner for komposisjonene, som har et flytende, raskt og fargesterkt uttrykk. Hun lager malerier som kan ses som forbigående visjoner som både er humoristiske og alvorlige, spirituelle og banale. I de to-dimensjonale, malte aluminiumskulpturene Marianne Hurum har laget til utstillingen, er det som om figurer fra motivkretsen i maleriene hennes kommer ut av maleriene og inn i salen. En frise preget av samme tynne, tørre uttrykk som maleriene dekker fronten på museets 23 meter lange mezzanin.

Hurum (f. 1978 i Oslo) har sin utdannelse fra Konsthøgskolan i Malmø (MFA), Kunsthøyskolen i Oslo og University of Illinois at Chicago UIC, og de forberedende skolene Krabbesholm og Nordland Kunst- og Filmskole. Fra 2012-2016 var hun styreleder for Unge Kunstneres Samfund, UKS, der hun blant annet arbeidet med politisk påvirkningsarbeid for å bedre kunstnernes kår. Arbeidene hennes har vært utstilt på blant annet Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet og Astrup Fearnley Museet i Oslo, Stavanger Kunstmuseum, Lothringer13_Laden i München, A Palazzo Gallery i Italia og 0-0 LA i Los Angeles. Marianne Hurum bor og arbeider i Oslo.


«Figurene danner startpunktet for maleriets tilblivelse. De fungerer
som en slags malerimaskiner, eller, om du vil, unnskyldninger for å male. Krabber, sløyfer,
skjell og østers setter bildet i gang og avføder kompositoriske, koloristiske og tekniske
utfordringer som krever virtuose og frapperende løsninger. Det er her, i denne
oppvisningen, Hurums banaliteter blir uendelige i sin dybde og konsekvens, og det er her
maleren beviser at hun har klo. Eller som Pusur ville sagt det: «Nice touch.»

Fra Ellef Prestsæters essay «Unnskyld meg! Om Marianne Hurums uendelige banaliteter» i boken Krabbe, som publiseres i forbindelse med utstillingen.

Kurator: Janeke Meyer Utne
Prosjektleder: Hilde Fauskerud

Hovedfoto: Heidi Johansen
Installasjonsfoto: Camilla Damgård / Lillehammer Kunstmuseum


Våre partnere